forberedelser

New York Dag 2

Lokal tid: 22:18   Norsk tid: 04:18

Heei! I dag dro vi fra hotellet til samme tid som igår, altså 07:45. Først hadde vi sightseeing med guideen vår Mike fram til 13:00. Vi kjørte først litt rundt i Midtown Manhattan, før vi gikk av ved Central Park. Gikk litt der før vi gikk på bussen på Upper West Side og kjørte til Upper East Side og da kjørte vi også forbi Empire Hotel!! Vi avsluttet sightseeingen på Grand Central Station og da fikk vi igjen 5 timer til shopping/gjøre det vi ville.

Vi dro da først opp i toppen av Rockefeller Center, utroolig utsikt over hele New York, anbefales!! Etter det gikk vi egentlig bare rundt og shoppet i forskjellige butikker. Eller jeg shoppet faktisk ingenting i dag. Menmen, de har de fleste butikkene i byen jeg skal til og der er det også litt billigere, så får spare det til da! Har også ganske liten plass igjen i bagasjen egentlig så like greit. Var forresten kjempevarmt i dag, skikkelig sydenvarme!

på vei til sentrum, en plass med utrolig mange graver!

se så mange taxier!

Times Square

Empire Hotel

Central Park. Her holdt de på med innspilling av White Collar!

Utrolig mange filmer/serier som er spilt inn her!

Hele gjengen (Fra Finland, Sverige, Norge og Danmark)

Under der til venstre giftet Chuck og Blair seg i Gossip Girl!

Innspilling av "Good morning America" tror jeg det var

Madison Square Garden

Grand Central Station

Top of the rock! Emma, Tuva, meg og Hanna

Emma og Tuva

Nå må jeg bare pakke og gjøre klart for avreise. Skal ta shuttlebuss fra hotellet klokka 04:15 inatt, så går flyet klokka 07:00. Er fremme i Spokane lokal tid 12:12, gleder meg!

New York Dag 1

Lokal tid: 22:47   Norsk tid: 04:47

Hei! I morges dro vi fra hotellet 07:45 med buss ca. 1 time inn til sentrum av New York. Vi var først på sightseeing med en guide og var da først på en gårunde på Lower Manhattan hvor han viste oss forskjellige steder og fortalte om de. Etter det gikk vi på bussen igjen og ble kjørt til Staten Island Ferry og tok ferjen over til Staten Island og tilbake. Der fikk vi kjempefin utsikt til frihetsgudinnen og selve byen. 3 stk rakk ikke ferjen over tilbake, så de måtte vente en halvtime på Staten Island til neste ferje, og imens vi ventet på de kjøpte vi oss pizza i tillegg til at det var gratis nett der. Etter det hoppet vi på bussen igjen og var en liten tur til Brooklyn hvor vi tok gruppebilde og der var det også fint og se inn til byen. Så klokken 13:00 ble vi sluppet av i Soho for å gjøre det vi ville på egenhånd i 5 timer.

Jeg, Hanna, Tuva og Emma dro sammen og var først og shoppet en god stund, før vi avsluttet med å dra til China Town og spiste der. Så ble vi plukket opp av bussen igjen etter det og klokken 20:00 hadde vi et "møte" med tilvenning til USA. Er kjempesliten og trøtt, så skal prøve å få lagt meg nå snart så ser jeg veldig fram til en ny dag imorgen!

Hanna og meg

Bli godkjent av Explorius

Få underorganisasjon (Forte) og kontaktperson i Norge

Gjøre ferdig søknad

Få søknaden godkjent og sendt til USA

Gjennomføre alle Get-Ready-møter

Få vertsfamilie, skoleplass og kontaktperson i USA

Ta alle vaksinene

Gjøre ferdig visum (DS-160, betale SEVIS-avgift, ta visumbilde)

Dra på ambassaden i Oslo og søke visum

Få visum sendt i posten fra ambassaden

Få flybilletter

Pakke ferdig

Reise

vaksiner

Hei! Lenge siden sist nå. Har vel ikke kommet så veldig mye lenger i prosessen siden sist, men har vært på Get Ready #3, så er ferdig med alle get-ready-møtene nå.

Men over til vaksiner. Jeg har egentlig sykt vaksineskrekk og holdt faktisk på å droppe hele utvekslingsåret da jeg fikk høre at man måtte da BCG-vaksina og andre vaksiner. Har fått en "skrekk" for det etter at vi hadde noen studenter til å ta en vaksine på oss på barneskolen, og hun som skulle vaksinere med telte ned fra 10 før hun stakk, og når hun stakk stakk hun selvfølgelig i feil arm. Meeen nok om det haha. Var ihvertfall veldig redd for vaksinene nå i forhold til utveksling og leste masse rundt på blogger om hvilke man måtte ta og om det gjorde vondt osv. Ble til at jeg bestemte meg for å ta vaksinene etter familie og venner overtalte meg. Pappa er heldigvis lege, så har tatt alle vaksinene til en kollega av han på legekontoret han jobber på. Har hatt på bedøvelsesplaster før begge de vaksinene jeg har tatt nå, og det har faktisk gått veldig bra! Har ikke så mye "skrekk" lenger, og gruer meg ikke sånn sykt før jeg skal ta en vaksine lenger.

Her er vaskiner man må ta for utveksling i USA (som organsisasjonen min, Forte, krever):

♦ Tre doser Hepatit A+B (Her må man starte tidlig.Første dose bør tas før nyttår, siden andre dose skal tas en måned etter første, og tredje skal tas hele 5 måneder etter andre dose)

♦ Tuberkulosetest (Man sprøyter inn litt saltvann under huden på arma, og ser om man reagerer, denne svir litt)

Så nå mangler jeg bare en hapatit A+B og en tuberkulosetest så er jeg ferdig med alle vaskinene før USA, slipper heldigvis BCG! Blir ferdig med heptatit A+B i juni, og tuberkulosetesten må tas 6 uker før man reiser, så må vente til sommeren en gang med å ta den.

Det er forskjellig fra organiasasjon til organisasjon hvilke vaksiner som kreves, og jeg slapp til og med å ta blodprøve, kun sånn 2 stikkprøver i fingeren.

skal dere på utveksling? har dere tatt alle vaksinene?

oppdatering utveksling

Hei igjen! Tenkte bare komme med en slags "oppdatering" på det som har skjedd i det siste i forhold til utveksling. Jeg reiser jo med Explorius og har fått underorganisasjonen Forte som jeg har sagt tidligere. Er foreløpig storfornøyd! Kontaktpersonen min har vært til god hjelp og svart på mailene veldig raskt, har flere ganger fått svar på mailer sånn rundt 3 minutter etter jeg har sendt de ut (!!!). Så dette er jeg veldig takknemlig for.

Fikk sendt inn søknaden 4. Desember i og med at jeg hadde frist på at søknaden måtte være i Drammen innen 8. Desember. Hadde selvfølgelig misforstått og sendt originalen min til kontoret til Explorus i Oslo.. Men så hadde jeg (heldigvis) tatt en kopi, så fikk sendt inn kopien dagen etter. Men så var det jo litt dumt med bildene, siden jeg hadde på originalen fått til bildene på fotopapir med farger og sånt imens kopien var i svart/hvitt. Noen dager senere var jeg heldig og fikk tilbake originalen i retur, siden på kontoret i Oslo har de ikke noe postboks ellernoe, så da fikk jeg raskt sendt inn originalen også! Litt etter fristen på søknaden fikk jeg mail fra kontaktpersonen min om noen feil i søknaden min som hun hadde vært så snill og rettet opp for meg. Så det eneste jeg måtte gjøre da var å sende inn Student Letter på nytt, siden jeg ikke hadde sendt det digitalt, kun skriftlig.

Så etter det har kontaktpersonen min hatt juleferie og da har jeg ikke sendt noe særlig med mailer, og heller ventet på at hun skulle komme tilbake på kontoret. Hun kom tilbake på mandag, altså 14. Januar, og da hadde jeg fått mail om at søknaden min var sendt til USA! Ble utrolig glad da, så nå må søknaden bare godkjennes i USA så begynner de å lete etter familie til meg! Fikk også beskjed i den siste mailen at det nå var på tide å se over bilder, tekster og lignende på sosiale medier og "rydde opp" i upassende bilder som kan få en vertsfamilie til å trekke seg.

Ellers har jeg søkt rundt mye om organisasjonen min Forte på nettet, og fant hjemmesiden deres. Fant da ut at organisasjonen min ikke utplasserer noen i Alaska eller på Hawaii! Ble veldig glad da, i og med at på disse stedene føler jeg ikke at jeg får opplevd like mye av den amerikanske kulturen som jeg tror jeg vil gjøre de andre stedene i USA. Sendte også da en mail direkte til organisasjonen i USA for å høre om de arrangerer turer i løpet av året som de fleste andre organisasjoner gjør. Svaret jeg fikk da var at de hadde planlagt en tur i Mars, og at jeg kunne ringe for mer informasjon. Hååper på at turen er til Hawaii eller noe lignende, men regner med at det blir bra uansett. Nå gleder jeg meg mer til utvekslingsåret mitt for hver dag som går, og er ihvertfall spent på vertsfamilie!

skal du på utveksling?/hvilken organisasjon reiser du med?

utveksling!

Heihei! Jeg har bestemt meg for utveksling! Skal reise med explorius og har fått underorganisasjonen Forte. Gleder meg helt syyykt! Har aldri vært i USA før, så vet ikke helt hva jeg skal forvente meg, men regner med at det blir mange nye opplevelser og inntrykk og jeg er sikker på at jeg kommer til å være glad for at jeg dro i etterkant. Jeg må jo gripe muligheten nå når jeg har den!

Tenkte å blogge imens jeg er der, og da kommer jeg til å blogge på den bloggen her. Kommer ikke til å oppdatere så ofte enda da, men skal ihvertfall blogge når jeg er i USA.

ååh, klarer ikke vente!

skal dere på utveksling? har dere vært i usa før?