forberedelser

New York Dag 2

Lokal tid: 22:18 Norsk tid: 04:18

Heei! I dag dro vi fra hotellet til samme tid som igr, alts 07:45. Frst hadde vi sightseeing med guideen vr Mike fram til 13:00. Vi kjrte frst litt rundt i Midtown Manhattan, fr vi gikk av ved Central Park. Gikk litt der fr vi gikk p bussen p Upper West Side og kjrte til Upper East Side og da kjrte vi ogs forbi Empire Hotel!! Vi avsluttet sightseeingen p Grand Central Station og da fikk vi igjen 5 timer til shopping/gjre det vi ville.

Vi dro da frst opp i toppen av Rockefeller Center, utroolig utsikt over hele New York, anbefales!! Etter det gikk vi egentlig bare rundt og shoppet i forskjellige butikker. Eller jeg shoppet faktisk ingenting i dag. Menmen, de har de fleste butikkene i byen jeg skal til og der er det ogs litt billigere, s fr spare det til da! Har ogs ganske liten plass igjen i bagasjen egentlig s like greit. Var forresten kjempevarmt i dag, skikkelig sydenvarme!

p vei til sentrum, en plass med utrolig mange graver!

se s mange taxier!

Times Square

Empire Hotel

Central Park. Her holdt de p med innspilling av White Collar!

Utrolig mange filmer/serier som er spilt inn her!

Hele gjengen (Fra Finland, Sverige, Norge og Danmark)

Under der til venstre giftet Chuck og Blair seg i Gossip Girl!

Innspilling av "Good morning America" tror jeg det var

Madison Square Garden

Grand Central Station

Top of the rock! Emma, Tuva, meg og Hanna

Emma og Tuva

N m jeg bare pakke og gjre klart for avreise. Skal ta shuttlebuss fra hotellet klokka 04:15 inatt, s gr flyet klokka 07:00. Er fremme i Spokane lokal tid 12:12, gleder meg!

New York Dag 1

Lokal tid: 22:47 Norsk tid: 04:47

Hei! I morges dro vi fra hotellet 07:45 med buss ca. 1 time inn til sentrum av New York. Vi var frst p sightseeing med en guide og var da frst p en grunde p Lower Manhattan hvor han viste oss forskjellige steder og fortalte om de. Etter det gikk vi p bussen igjen og ble kjrt til Staten Island Ferry og tok ferjen over til Staten Island og tilbake. Der fikk vi kjempefin utsikt til frihetsgudinnen og selve byen. 3 stk rakk ikke ferjen over tilbake, s de mtte vente en halvtime p Staten Island til neste ferje, og imens vi ventet p de kjpte vi oss pizza i tillegg til at det var gratis nett der. Etter det hoppet vi p bussen igjen og var en liten tur til Brooklyn hvor vi tok gruppebilde og der var det ogs fint og se inn til byen. S klokken 13:00 ble vi sluppet av i Soho for gjre det vi ville p egenhnd i 5 timer.

Jeg, Hanna, Tuva og Emma dro sammen og var frst og shoppet en god stund, fr vi avsluttet med dra til China Town og spiste der. S ble vi plukket opp av bussen igjen etter det og klokken 20:00 hadde vi et "mte" med tilvenning til USA. Er kjempesliten og trtt, s skal prve f lagt meg n snart s ser jeg veldig fram til en ny dag imorgen!

Hanna og meg

Bli godkjent av Explorius

F underorganisasjon (Forte) og kontaktperson i Norge

Gjre ferdig sknad

F sknaden godkjent og sendt til USA

Gjennomfre alle Get-Ready-mter

F vertsfamilie, skoleplass og kontaktperson i USA

Ta alle vaksinene

Gjre ferdig visum (DS-160, betale SEVIS-avgift, ta visumbilde)

Dra p ambassaden i Oslo og ske visum

F visum sendt i posten fra ambassaden

F flybilletter

Pakke ferdig

Reise

vaksiner

Hei! Lenge siden sist n. Har vel ikke kommet s veldig mye lenger i prosessen siden sist, men har vrt p Get Ready #3, s er ferdig med alle get-ready-mtene n.

Men over til vaksiner. Jeg har egentlig sykt vaksineskrekk og holdt faktisk p droppe hele utvekslingsret da jeg fikk hre at man mtte da BCG-vaksina og andre vaksiner. Har ftt en "skrekk" for det etter at vi hadde noen studenter til ta en vaksine p oss p barneskolen, og hun som skulle vaksinere med telte ned fra 10 fr hun stakk, og nr hun stakk stakk hun selvflgeligi feil arm. Meeen nok om det haha. Var ihvertfall veldig redd for vaksinene n i forhold til utveksling og leste masse rundt p blogger om hvilke man mtte ta og om det gjorde vondt osv. Ble til at jeg bestemte meg for ta vaksinene etter familie og venner overtalte meg. Pappa er heldigvis lege, s har tatt alle vaksinene til en kollega av han p legekontoret han jobber p. Har hatt p bedvelsesplaster fr begge de vaksinene jeg har tatt n, og det har faktisk gtt veldig bra! Har ikke s mye "skrekk" lenger, og gruer meg ikke snn sykt fr jeg skal ta en vaksine lenger.

Her er vaskiner man m ta for utveksling i USA (som organsisasjonen min, Forte, krever):

♦Tre doser Hepatit A+B (Her m man starte tidlig.Frste dose br tas fr nyttr, siden andre dose skal tas en mned etter frste, og tredje skal tas hele 5 mneder etter andre dose)

♦ Tuberkulosetest (Man spryter inn litt saltvann under huden p arma, og ser om man reagerer, denne svir litt)

S n mangler jeg bare en hapatit A+B og en tuberkulosetest s er jeg ferdig med alle vaskinene fr USA, slipper heldigvis BCG! Blir ferdig med heptatit A+B i juni, og tuberkulosetesten m tas 6 uker fr man reiser, s m vente til sommeren en gang med ta den.

Det er forskjellig fra organiasasjon til organisasjon hvilke vaksiner som kreves, og jeg slapp til og med ta blodprve, kun snn 2 stikkprver i fingeren.

skal dere p utveksling? har dere tatt alle vaksinene?

oppdatering utveksling

Hei igjen! Tenkte bare komme med en slags "oppdatering" p det som har skjedd i det siste i forhold til utveksling.Jeg reiser jo med Explorius og har ftt underorganisasjonen Forte som jeg har sagt tidligere. Er forelpig storfornyd! Kontaktpersonen min har vrt til god hjelp og svart p mailene veldig raskt, har flere ganger ftt svar p mailer snn rundt 3 minutter etter jeg har sendt de ut (!!!). S dette er jeg veldig takknemlig for.

Fikk sendt inn sknaden 4. Desember i og med at jeg hadde frist p at sknaden mtte vre i Drammen innen 8. Desember. Hadde selvflgelig misforsttt og sendt originalen min til kontoret til Explorus i Oslo.. Men shadde jeg (heldigvis) tatt en kopi, s fikk sendt inn kopien dagen etter. Men s var det jo litt dumt med bildene, siden jeg hadde p originalen ftt til bildene p fotopapir med farger og snt imens kopien var i svart/hvitt. Noen dager senere var jeg heldig og fikk tilbake originalen i retur, siden p kontoret i Oslo har de ikke noe postboks ellernoe, s da fikk jeg raskt sendt inn originalen ogs! Litt etter fristen p sknaden fikk jeg mail fra kontaktpersonen min om noen feil i sknaden min som hun hadde vrt s snill og rettet opp for meg. S det eneste jeg mtte gjre da var sende inn Student Letterp nytt, siden jeg ikke hadde sendt det digitalt, kun skriftlig.

S etter det har kontaktpersonen min hatt juleferie og da har jeg ikke sendt noe srlig med mailer, og heller ventet p at hun skulle komme tilbake p kontoret. Hun kom tilbake p mandag, alts 14. Januar, og da hadde jeg ftt mail om at sknaden min var sendt til USA! Ble utrolig glad da, s n m sknaden bare godkjennes i USA s begynner de lete etter familie til meg! Fikk ogs beskjed i den siste mailen at det n var p tide se over bilder, tekster og lignende p sosiale medier og "rydde opp" i upassende bilder som kan f en vertsfamilie til trekke seg.

Ellers har jeg skt rundt mye om organisasjonen min Forte p nettet, og fant hjemmesiden deres. Fant da ut at organisasjonen min ikke utplasserer noen i Alaska eller p Hawaii! Ble veldig glad da, i og med at p disse stedene fler jeg ikke at jeg fr opplevd like mye av denamerikanske kulturensom jeg tror jeg vil gjre de andre stedene i USA. Sendte ogs da en mail direkte til organisasjonen i USA for hre om de arrangerer turer i lpet av retsom de fleste andre organisasjoner gjr. Svaret jeg fikk da var at de hadde planlagt en tur i Mars, og at jeg kunne ringe for mer informasjon. Hper p at turen er til Hawaii eller noe lignende, men regner med at det blir bra uansett. N gleder jeg meg mer til utvekslingsret mitt for hver dag som gr, og er ihvertfall spent p vertsfamilie!

skal du p utveksling?/hvilken organisasjon reiser du med?

utveksling!

Heihei! Jeg har bestemt meg for utveksling! Skal reise med explorius og har ftt underorganisasjonen Forte. Gleder meg helt syyykt! Har aldri vrt i USA fr, s vet ikke helt hva jeg skal forvente meg, men regner med at det blir mange nye opplevelser og inntrykk og jeg er sikker p at jeg kommer til vre glad for at jeg dro i etterkant. Jeg m jo gripe muligheten n nr jeg har den!

Tenkte blogge imens jeg er der, og da kommer jeg til blogge p den bloggen her. Kommer ikke til oppdatere s ofte enda da, men skal ihvertfall blogge nr jeg er i USA.

h, klarer ikke vente!

skal dere p utveksling? har dere vrt i usa fr?